
 Voiding of scrutiny and accountability in Turkey: Media and
Journalism under the Justice and Development Party

Nukte Ogun —  University of Western Sydney

Abstract

A methodical transformation of the practice of journalism in Turkey began soon after the

Justice and Development Party’s (AK Party) sweeping 2002 federal election victory. This is not

unusual. Frequently new governments tend to target the media – and journalists in particular –

while attempting to establish their political, social and economic agenda. In this political

environment, completely void of scrutiny and accountability, journalism and the media are

divided into two opposing feudal factions: those that support the AK Party, and those that do

not. The media organisations and journalists who support the ruling party are able to access

information, while opposing media is left in the dark. The Turkish constitution guarantees

freedom of expression, however, this freedom is constantly undermined by a myriad of legal

barriers; namely Article 301, which restricts freedom of expression if it is believed to denigrate

the Turkish nation. This paper will discuss how the silencing of the media and public discourse

in Turkey is systematic. It will contribute to the Australian understanding of international

journalism and freedom of expression, in a country where east meets west.

Introduction

Soon after the Justice and Development Party’s (AK Party) sweeping 2002 federal election

victory, a methodical transformation of the practice of journalism in Turkey began (Reporters

without Borders, 2008). This is not unusual. Frequently new governments tend to target the

media – and journalists in particular – while attempting to establish their political, social and

economic agenda.

The AK Party pledged to end corruption and voters expected a complete overhaul of the media

system. It never came. In Turkish, ‘ak’ is loosely translated as ‘pure’, however, according to

Freedom House, an independent non-governmental organisation tracking and “support[ing] the

expansion of freedom in the world”, the only media purification to take place since the advent

of the Justice and Development Party, has been the ‘purification’ of the minute semblance of

freedom of expression that previously existed (Freedom House, 2006).

The 34 percent parliamentary majority gained by the Justice and Development Party was

unprecedented – a first for an Islamist political party in the secular nation of Turkey. The

party’s success was sealed with its re-election in 2007. It was returned with a parliamentary

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

1 of 11



majority of 46 percent (Kucuk, 2007). Since parliament elects the President, now both Prime

Minister and President are AK Party members (Finkel, 2007).

However, Abdullah Gul’s presidential candidacy was contested from the start. Mass

demonstrations were sparked in Istanbul and Ankara, and the first round of voting was

annulled. According to Andrew Finkel, a journalist who has been working in Turkey since the

1990s, the demonstrations were fuelled by the “weak and divided” opposition (Finkel, 2007).

The AK Party does not owe its popularity to the economic forethought that has greatly

improved Turkey’s wealth, but rather to the “inability of preceding administrations to break a

cycle of incompetence and corruption” (Ibid.). Nonetheless, Gul was elected as the 11th

President of the Republic of Turkey.

Historical Background

Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights (United Nations, 1948) states that

“Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to

hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas

through any media and regardless of frontiers.” It is evident that this article is not upheld in

Turkey.

The silencing of the media and the lack of public discourse in Turkey is systemic. Journalistic

enquiry has been stymied by the constitutional articles created following the 1923 demise of

the multi-ethnic and multi-religious Ottoman Empire. Kemal Ataturk, having newly formed the

Republic of Turkey, realised the media was essential to the social change required to ensure the

new secular nation would not fall (Uysal, 2008). Restrictive constitutional articles were formed,

and changes made to the country’s institutional structure and cultural codes to bring forth an

era of modernisation and secular nationalism. Importantly, religion was stripped of its public

role (Uysal, 2009).

The late modern and post-modern eras brought fewer restrictions on the media, and for the

most part, neither the government nor the military interfered with journalistic practice (Satana,

2008). The military has remained reluctant to interfere since. “The military does not overtly

manipulate the media anymore. Instead, it occasionally explains itself to the media through

dinners and social events,” claims Satana, who describes this as a “courting of the media”, one

that involves covert manipulation when it comes to sensitive issues such as government policy

(Ibid.).

The media was first used as a vehicle for social change to westernise Turkey after the collapse

of the Ottoman Empire, however, this practice was not used widely again until the paranoia of

communism swelled during the Cold War (Satana, 2008). The media has since become a tool

for cultural transformation. As a result, in times of conflict the Turkish media tends to blatantly

follow the official line of the government rather than setting its own agenda (Terzis, 2008),

thereby allowing itself to become a device for political manipulation.

In a political environment better described as a “low intensity democracy”, freedom of

expression and journalistic practice are severely dented. While freedom of expression is

guaranteed by Article 28 of the Turkish constitution (Satana, 2008), it is constantly undermined

by a myriad of legal barriers, namely Article 301 (Freedom House, 2004). Article 301 restricts

freedom of expression when it is believed to denigrate the Turkish nation, despite recent

amendments (European Journalism Centre, 2008).

Now, almost a century on, the Justice and Development Party is again using Turkish media as a

driving force for social change. However, rather than making amendments that would

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

2 of 11



strengthen freedom of expression, it is using constitutional articles to present itself as a liberal

Islamic party (in response to the nationalist opposition’s attempts to paint the AK Party as a

group of fundamentalists) and is pushing the media and journalism to the margins of political

discourse (Reporters without Borders, 2008; Uysal, 2008).

Prior to amendments made to the Turkish Penal Code, the Organisation for Security and

Co-Operation in Europe (OSCE) published a review of the draft code in 2005. Miklos Haraszti,

the Freedom of the Media Representative, noted 23 aspects of the code that were problematic

to freedom of the press. Of these, only seven were amended before the new legal guidelines

were passed (Christensen, 2007). Under the code it is now impossible for journalists to expose

government corruption without risking prosecution. Even cartoonists can face imprisonment if

their work is deemed to endanger “indivisibility of the state” – a hazy offence at best which is

not further clarified. The new code contains no provisions for public interest or for the

protection of journalists (Christensen, 2007). As a result, Turkey has acquired a reputation for

imprisoning large numbers of journalists (Tunc, 2002). In 2005 alone, 157 journalists,

publishers and human rights prosecutors were charged for expressing their ideas (Baris, 2006).

Theoretical Background

The mass media is the arena where social concerns are either justified or dismissed (Uysal,

2009). Theoretically, as the independent fourth estate, the media should hold the other three

estates – the judiciary, executive and parliament – accountable for their actions (Meadows,

2001). However, in Turkey, the theory of the fourth estate has become just that – a theory.

This idealistic form of journalism is no longer practised, nor can it be, due to constitutional

articles restricting inquiry into government actions. Most media outlets are merely a

mouthpiece for the government; conveying the agenda it wants, and how it wants (Freedom

House, 2008).

Agenda-setting theory indicates that while the media does not tell citizens what to think, it

does influence what they think about. It assumes a two-step flow in mass communication:

from a public relations machine to the media, and then from the media to the public (Mackey,

2001). The selection of news items, and the resulting agenda, will always be biased – not every

story can be covered (Uysal, 2009). The presentation of news items is also biased. After all,

emotions are what inspire our communication with the world (Angel & Gibbs, 2006), and

though they should not, emotions also affect journalistic communication and the way news is

framed, thus influencing public perception (Uysal, 2009).

Still, the media is a vital source of information for the masses, to the point where it modifies

political preferences (Ross & Nightingale, 2003). Uysal (2008) claims that “Since we receive a

large portion of our information through the media, the way information is presented can have

a significant influence on our perceptions of the world”. Consequently, new governments tend

to target the media to initiate social change. Not surprisingly, positive political media coverage

provokes a positive response towards a political party (Ross & Nightingale, 2003). In Turkey, by

limiting journalistic inquiry into its actions, the Justice and Development Party ensures that its

image and agendas are not tainted, regardless of whether the representation is truthful. The

existence of an informed citizenry becomes nearly impossible.

Viewers believe prominent news stories are more important than other issues that do not gain

as much attention. “Matters which are not reported, or which are reported briefly, tend to drop

off the public ‘agenda’ and are forgotten by most people,” claims Mackey (2000). However, the

same message needs to be received from multiple sources before agenda-setting can be

successful (Mackey, 2000). To this end, the media monopoly apparent in Turkey is vital to the

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

3 of 11



Justice and Development Party.

The domination of the Turkish media market by two key players, the Dogan and Sabah groups,

further tightens the Justice and Development Party’s hold on journalists, and increases the

media’s agenda setting capability by ensuring the same message is communicated to citizens

(Christensen, 2007). The Dogan and Sabah groups, supporters of the federal government,

control 70 percent of print and broadcast media in Turkey. Journalists laid off by either

organisation find re-employment virtually impossible (Uysal, 2008). Also controlling publishing

and distribution, these media moguls make the entry of new market competitors close to

unfeasible (Uysal, 2009).

In this political environment, completely devoid of scrutiny and accountability, journalism and

the media are divided into two opposing feudal factions: those that support the AK Party, and

those that do not. It is a deeply partisan media and journalism environment. The media

organisations and journalists who support the ruling party are able to access information, while

opposing media tend to be left in the dark (Baris, 2006).

Opposing journalists are instead presented as the ‘other’ – an enemy. Media outlets have the

power to suggest to their audiences that the ‘other’ threatens security, cannot be reasoned

with, and requires elimination, a technique once used by the Nazi German media to influence

public opinion towards the ‘evil’ Jewish people (Terzis, 2008). Although not nearly as extreme,

the AK Party portrays the ‘enemy’ as a traitor deserving punishment with the help of a

supportive media.

Facts versus Opinions

Unlike international print media, Turkish print media provides substantial scope to columnists.

A reader’s thought processes can be influenced by a single journalist, and so the space is

dominated by columns rather than purely factual news items (Cantek, 2007). In any given

newspaper, almost every page includes an opinion piece on a wide range of topics (Uysal,

2009).

The Vatan (Citizen) and Zaman (Time) newspapers belong to opposing media factions.

Described as politically neutral, Vatan has become popular for publishing articles on

controversial issues in Turkey. Zaman, on the other hand, has earned a reputation for being

political and ideological. Media members and citizens who do not support the Justice and

Development Party view publications such as Zaman as a threat to Turkey’s secular identity

(Cantek, 2007).

In early 2009 an opinion piece titled, “Turkey’s turn from the West or another smear

campaign?”, was published in Zaman. It was journalist Mehmet Kalyoncu’s response to a

Washington Post article, “Turkey’s Turn from the West”, by Soner Cagaptay, the latter of whom

claimed that Turkey’s foreign policies were no longer pro-western. The articles were published

soon after Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan accused Israel’s President Shimon

Peres of “killing people” (Kalyoncu, 2009).

Kalyoncu attempts to devalue Cagaptay’s article by referring to his post at the head of the

Turkish Research Program at the Washington Institute for Near East Policy, which is known for

its alleged pro-Israel tendencies. In the article he writes, “Cagaptay’s op-ed piece in the

Washington Post seems like a hastily written diatribe against the AK Party government

produced in retaliation for Israel President Peres’ humiliation at the Davos panel” (2009).

Noticeably he does not criticise AK Party actions.

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

4 of 11



Ruhat Mengi, a columnist at Vatan, takes a different stance towards the AK Party in an opinion

piece titled, “Free Media and Regime Media”. Mengi’s first words are: “As you all know a large

majority of the Turkish media is now in the hands of names that are ‘very close’ to the party in

power. There’s no need for research to be aware of this, all you have to do is open the pages of

the newspapers and look at the stories and opinions being printed” (Mengi, 2008).

In making this statement Mengi has no qualms about expressing her distaste for the AK Party’s

attitude towards freedom of expression, however, she does not attack the party but rather the

journalists who allow the Government’s ‘courting’ process. She criticises them for “weakening

the fourth estate” and undermining the journalism profession by not publishing “truthful and

unbiased articles” (Mengi, 2008).

Furthermore, according to Mengi, the journalists she refers to as “AK Party media” are not only

presenting journalists who don’t blatantly follow the AK Party’s line as the “other”, they are also

handing out labels such as “opposition supporter” (Mengi, 2008). The use of labels in politics is

not uncommon. In Turkey, Erdogan has labelled the ‘other’ as “fascists” and “un-Turkish”

(Mengi, 2008). Angel and Gibbs (2006) compare the labels used in politics to those used by

commercial brands. Political leaders must find someone to blame, add Angel and Gibbs (2006),

explaining: “[N]egative displays are taken more seriously than positive displays” (2006). By

assigning blame “AK Party media” creates an “enemy” only Prime Minister Erdogan can protect

the state against, presenting him as a constantly vigilant leader.

For a brief moment in early 2008, the ‘other’ thought its message would be heard. At the time,

Lighthouse, a Turkish charity operating in Germany and allegedly linked to the Justice and

Development Party, was found to be misusing funds. While the heads of the company were

prosecuted, the proceedings found that other guilty parties were residing in Turkey where the

court had no jurisdiction. Despite the facts, no investigation was opened in Turkey. When

questioned by the media, Justice Minister Mehmet Ali Sahin said, “What a charity does in

another country is none of our concern.” Erdogan had no comment, despite his previous

election promise to end corruption (Mengi, 2008).

During the Lighthouse scandal, the ‘other’ thought it could describe Erdogan using terms such

as “untrustworthy” and even “criminal”. But these labelling representations were short-lived, as

was the negative media coverage the Justice and Development Party received. Given the legal

barriers that now prevent media investigations into government decisions, this was the only

probable outcome. Indeed, until the Dogan and Sabah groups stop supporting the AK Party, the

use of such descriptors will not touch Erdogan’s image.

The media monopoly does not stop with the private broadcasters. The state-owned TRT

(Turkish Radio and Television) channels are also a “forum for parliamentary protocol” (Bek,

2004). News broadcasts primarily report on AK Party activities. The formulaic broadcasts only

cover the ‘who’ and ‘where’ without discussion or criticism. “Protecting the state takes

precedence over the citizen’s right to information,” argues Bek (2004).

And yet despite this distrust-promoting media landscape, quality journalism is still being

conducted in Turkey, claims Bayraktaroglu. Programs such as Siyaset Meydani (translated as

Debate Arena) choose a popular topic to discuss each week. Experts from relevant areas are

invited to participate and express their views. The topics are not always political, but they are

always thoroughly researched. Viewers can also contribute by calling in or sending an email

(Bayraktaroglu, 2002).

Siyaset Meydani was created in the 1990s when Turkish media was described as “competitive

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

5 of 11



and vibrant” (Christensen, 2007). Nuri Colakoglu, head of Broadcast and Print Media at the

Dogan Media Group, disagrees with such assessments, claiming Turkey’s media has become a

role model for the Middle East. “Today the media are careful watchers of the ruling power,” he

argues. Despite the AK Party’s Islamic connections, Colakoglu maintains that the Federal

Government embraces a pro-western attitude with regard to freedom of expression (Unver,

2004).

One example of this westernised attitude is the system of checks and balances set up when the

Radio Television Supreme Council (RTUK) was created. Established in 1993, RTUK is

responsible for regulating private broadcasting and controlling program quality in accordance

with the constitution (Bayraktaroglu, 2002). Penalties in the form of programme and channel

suspensions can be handed out for breaches. However, most penalties target programmes

“which are against the state”, raising questions about RTUK’s supposed impartiality (Bek,

2004). In recent years, RTUK’s council members have also received criticism because of their

political affiliations (Baris, 2006).

The law governing RTUK’s channel suspension policy was softened in 2002 due to the

international and domestic criticism it attracted. Presently RTUK is more likely to hand out

programme suspensions. But while the law has been softened, the number of warnings and

program suspensions has increased during the Justice and Development Party’s time in

government. Between 2002 and 2005 there was an increase from 118 warnings to 975 (Baris,

2006).

Journalism and Media under Attack: The Casualties

If the Turkish media continues advancing as it has since the advent of the Justice and

Development Party, it risks remaining stifled, resulting in the country becoming a “low intensity

democracy” far from the free democracy Ataturk idealised when he said: "We are going to

advance our country to the level of the most civilized and prosperous countries." (Ataturk,

2006)

It took the death of Duygu Asena for journalists to speak out against the government. The

journalist and women’s right activist died from cancer in 2006. Her death reminded journalists

of the lifetime battle she fought against media restrictions (Uysal, 2009). Journalists first

criticised the Directorate of Religious Affairs for not being pro-active on women’s rights. The

media then turned to the Justice and Development Party accusing them of ignoring honour

killings and associating women’s rights with the entitlement to wear a headscarf (a practice not

allowed in schools and other government buildings since the establishment of the Turkish

Republic).

The government was also accused of being unconcerned with other social issues women face,

such as high levels of unemployment (Uysal, 2009). Turkey is not a dictatorship. When deemed

necessary the media can produce high-quality debates. Nonetheless, government criticism

eventually died down. It was not spurred again till the death of Hrant Dink in 2007. A national

extremist shot Dink in front of the Istanbul offices of Agos, the Turkish-Armenian newspaper he

edited. Dink had been accused of “insulting the Turkish identity” the previous year and was

handed a six-month suspended sentence, which at the time left many questioning the AK

Party’s claimed commitment to freedom of expression (Christensen, 2007).

It was assumed Dink’s death would ignite the period of reflection his sentence never triggered.

It did but only briefly. Journalistic practice was considered, and the weakness of journalists

against the state was discussed, but two years later, nothing has really changed. Journalists

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

6 of 11



are still being bound and gagged by constitutional articles.

Turkish media has been the topic of heated debate since Turkey’s bid to become a member of

the European Union. As a country “caught in an intellectual and theoretical ‘no-man’s land’”,

(Christensen, 2007) it is essential that the laws governing Turkey’s media practices are

reviewed. If the Justice and Development Party desire to posses the pro-western attitude it

already claims to embrace, then its first act should be re-reviewing the penal code and

including provision for public interest and the protection of journalists.

Bibliography

Acar, A., & Bolukbasi, E. (2007). Media Accident Reports. Cinius Yayinlar.

Acar, A., & Bolukbasi, E. (2009). Media Accident Reports 2. Cinius Yayinlar.

Ahmad, F. (2008). Bir Kimlik Pesinde Turkiye (3rd ed.). Istanbul Bilgi Universitesi Yayinlar.

Aktif Haber. (2009, March 13). Iste Balbay’a Destek Verenler. Aktif Haber. Retrieved 5, April,

2009, from http://www.aktifhaber.com/news_detail.php?id=212280

Alpay, S. (2008a, September 8). Congratulations President Gul. Today’s Zaman. Retrieved 1,

May, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-152415-congratulations-

president-gul.html

Alpay, S. (2008b, September 15). How to Improve the Turkish Media. Today’s Zaman.

Retrieved 1, May, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-153103-

how-to-improve-the-turkish-media.html

Alpay, S. (2009a, March 9). Why the Row between the PM and the Media Tycoon?. Today’s

Zaman. Retrieved 1, May, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-

169024-why-the-row-between-the-pm-and-the-media-tycoon.html

Alpay, S. (2009b, March 23). Justice and Development Party: Sins and Good Deeds. Today’s

Zaman. Retrieved 1, May, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-

170355-justice-and-development-party-sins-and-good-deeds.html

Angel, M., & Gibbs, A. (2006). Media, Affect and the Face: Biomediation and the Political Scene.

Southern Review, Special Issue: Affective Communication/Communicating Affect, 38(2), 24 –

39.

Ataturk, M. K. (2006). Nutuk (2nd ed.). Kar Yayinlari.

Baris, R. (2006). Media Landscape Turkey. European Journalism Centre. Retrieved 20, October,

2008, from http://www.ejc.net/media_landscape/article/turkey/

Baydar, Y. (2009, March 18). ‘Journalist’: The Curious Case of Mustafa Balbay. Today’s Zaman.

Retrieved 9, April, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-169908-

journalist-the-curious-case-of-mustafa-balbay.html

Baydar, Y. (2008, September 19). Corruption and the media. Today’s Zaman. Retrieved 15,

April, 2009, http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-153581-corruption-and-the-

media.html

Bayraktaroglu, A. (2002). The Media: Change and Impact. In B. Beeley (Ed.), Turkish

Transformations, New Century New Challenges (pp. 123-140). Hemingford Grey, Eothen.

BBC News. (2006, January 23). Court Drops Turkish Writer’s Case. BBC News. Retrieved 23,

February, 2006, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/46

37886.stm

Bek, M. (2004). Tabloidization of News Media: An Analysis of Television News in Turkey.

European Journal of Communication, 19(3), 371 – 386.

Bilefsky, D. (2006, Novermber 5). Ankara May Amend Law on Free Speech – Europe –

International Herald Tribune. The New York Times. Retrieved 7, November,2006,from

http://www.nytimes.com/2006/11/05/world/europe/05iht-turkey.3402364.html

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

7 of 11



Byford, G. (2009, May 20). Trial of the ‘Deep State’. IV. Kuvet Medya. Retrieved 19, June,

2009, from http://www.dorduncukuvvetmedya.com/media-studies/trial-of-the-deep-state

Calik Holding. (2008). Calik Holding acquires Sabah-ATV. Calik Holding. Retrieved 16, June,

2009, from http://www.calik.com/page.aspx?id=208

Calik Holding. (2009). Berat Albayrak. Calik Holding. Retrieved 16, June, 2009, from

http://www.calik.com/page.aspx?id=189

Calik Holding. (2009). Ahmet Calik. Calik Holding. Retrieved 16, June, 2009, from

http://www.calik.com/page.aspx?id=191

Cantek, F. (2007). Reader’s Newspaper/The Newspaper’s Reader: On the Comment Page of

Hurriyet Newspaper. Toplum ve Bilim, 109, 66-96.

Castillo, A. (2006). The Media in the Chilean Transition to Democracy: Context Process and

Evaluation (1990-2000). PHD Thesis. University of Western Sydney. Retrieved August 27,

2008, from University of Western Sydney Digital Theses.

Christensen, C. (2007). Breaking the news: concentration of ownership, the fall of unions and

government legislation in Turkey. Global Media and Communication, 3 (2), 179 – 199.

Demir, V. (2007). Media and Politics Relationships in Turkey. Beta Basin Yayin Dagitim.

Dogan Holding. (2009). Dogan Holding Corporate Profile 2007-2008. Dogan Holding.

Dundar, C., & Kazdagli, C. (2008). Ergenekon – The State inside the State (15th ed.). Imge

Kitabevi.

Economist, The. (2002). A Turkish Rupert Murdoch. The Economist, 362(8260), 65.

Erdal, B. (2008, April 10). Amendment to Article 301 found unsatisfactory. Today’s Zaman.

Retrieved 28, February, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web

/detaylar.do?load=detay&link=138628

European Journalism Centre. (2008). Turkish Parliament Passes Reform of Controversial Law.

European Journalism Centre. Retrieved 21, October, 2008, from http://www.ejc.net

/media_news/turkish_parliament_passes_reform_of_ controversial_law/

European Stability Initiative. (2009). Issues: The “deep state” and Eregenekon. European

Stability Initiative. Retrieved 14, March, 2009, from http://www.esiweb.org

/index.php?lang=en&id=311&film_ID=10&slide_ID=29

Finkel, A. (1999, February 21). Turkey’s Next Move: Thoughts of Change for the Kurds, and Me.

The Washington Post, p. B1.

Finkel, A. (2000). Who guards the Turkish Press? A Perspective on Press Corruption in Turkey.

Journal of International Affairs, 54(1), 147-166.

Finkel, A. (2005). Fighting the Enemy Within. IPI Global Journalist 3, 24-25.

Finkel, A. (2006). Why Turkish Newspapers Sometimes Lie. In G. Maclean (Ed.), Writing

Turkey: Explorations in Turkish History, Politics, and Cultural Identity. London: Middlesex

University Press.

Finkel, A. (2007). Turkey: Torn between God and State. Le Monde Dipolmatique. Retrieved 24,

April, 2009, from: http://mondediplo.com/2007/05/02turkey

Forbes. (2009, March 11). The World’s Billionaires - #701 Ahmet Calik. Forbes. Retrieved 19,

June, 2009, from http://www.forbes.com/lists/2009/10/billio

naires -2009-richest-people_Ahmet-Calik_12EU.html

Fowler, S. (2006, September 15). Turkey, A Touchy Critic, Plans to Put a Novel on Trial. The

New York Times. Retrieved 7, November, 2006, from http://www.nytimes.com/2006/09

/15/world/europe/15turkey.html?_r=1

Freedom House. (2004). Freedom of the Press. Rowman & Littleman.

Freedom House. (2006). Country Report 2006 – Turkey. Freedom House. Retrieved 21,

October, 2008, from http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page =22&country=7077&

year=2006

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

8 of 11



Freedom House. (2008). Country Report 2008 – Turkey. Freedom House. Retrieved 21,

October, 2008, from http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2008&

country=7508

Freely, M. (2006, August 13). Writers on Trial. The New York Times. Retrieved 7, November,

2006, from http://www.nytimes.com/2006/08/13/books/review

/13freely.html

Gulen, A., Aydin, V.A. (2009). AKP’nin Feneri Boyle Sondu. Cadde Yayinlari.

Gultasli, S. (2008, May 1). EU welcomes 301 amendment but calls for more. Today’s Zaman.

Retrieved 5, March, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&

link=140606

Guner Law Office. (2009). Turkey: Turkish Media Law: The Rise of Television Broadcasting in

Turkey. Mondaq. Retrieved 13, July, 2009, from http://www.mondaq.com

/article.asp?articleid=76086

Gropp, L. (2006). In Turkey, a Novel is a Public Statement. Qantara. Retrieved 13, March,

2009, from http://www.qantara.de/webcom/show_article.php/_c-310/_nr-323/i.html

Haraszti, M. (2005). Review of the Draft Turkish Penal Code: Freedom of Media Concerns.

Vienna: Organisation for Security and Co-operation in Europe.

IFEX. (2008, August 28). 412 Internet sites and blogs protest censorship. International

Freedom of Expression Exchange. Retrieved 24, March, 2009, from http://www.ifex.org/turkey

/2008/08/27/412_internet_sites_and_blogs_protest/

Jenkins, G. (2008a, May 15). AKP strengthens its hold on the Turkish media. Eurasia Daily

Monitor. Retrieved 23, February, 2009, from http://www.jamestown.org

/single/?no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=33641

Jenkins, G. (2008b, April 24). Turkish banks make huge loan to friend of Erdogan. Eurasia Daily

Monitor. Retrieved 23, February, 2009, from http://www.jamestown.org/single/?no_cache=

1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=33579

Kalyoncu, M. (2009, February 4). Turkey’s turn from the West or yet another smear campaign?

Today’s Zaman. Retrieved 20, April, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web

/detaylar.do?load=detay&link=165948

Karabat, A. (2008, March 2). EU process victim of and solution to Ergenekon. Today’s Zaman.

Retrieved 20, April, 2009, from http://www.sundayszaman.com/sunday

/detaylar.do?load=detay&link=3266

Karpat, K. H. (2008). Turk Demokrasi Tarihi (3rd ed.). Imge Kitabevi.

Kenes, B. (2009, September 23). To kill a journalist. Today’s Zaman. Retrieved 24, September,

2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/columnists-187691-to-kill-a-journalist.html

Kologlu, O. (2006). Press History from the Ottomans to the 21st Century. Pozitif Yayinlari.

Kucuk, A. (2007). Conciliation or imposition? Today’s Zaman. Retrieved 20, April, 2009, from

http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&

link=119199

Leicht, J. (2006, February 6). Turkey: Court drops prosecution of writer Orhan Pamuk. World

Socialist Web Site. Retrieved 15, February, 2009, from http://www.wsws.org/articles

/2006/feb2006/turk-f06.shtml

Mackey, S. (2000). Theoretical Perspectives. In J. Johnston & C. Zawawi (Ed.), Public Relations:

Theory and Practice (pp. 43-71). Allen & Unwin.

Meadows, M. (2001). A Return to Practice: Reclaiming Journalism as Public Conversation. In S.

Tapsall & C. Varley (Ed.), Journalism: Theory in Practice (pp. 40-54). Oxford University Press.

MediaCat. (2008). Turkey Media Ownership Map. MediaCat.

Mengi, R. (2008a, June 13). Bayram Comedy. Vatan. Retrieved 20, April, 2009, from

http://www.haberler.com/haberf.asp?haber=1501917

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

9 of 11



Mengi, R. (2008b, October 2). Free Media and Regime Media. Vatan. Retrieved 20, April, 2009,

from http://haber.gazetevatan.com/haberdetay.asp?Newsid=18390&Categoryid=4&wid=4

Milliyet. (2008, September 8). Erdogan’in sozlerine Baykal’dan yalanlama. Milliyet. Retrieved

20, April, 2008, from http://www.milliyet.com.tr/Siyaset/HaberDet

ay.aspx?aType=HaberDetay&Kategori=siyaset&KategoriID=&ArticleID=

988145&Date=08.09.2008&b=Erdoganin%20sozlerine%20Baykaldan%20yalanlama

Nethaber. (2008, September 9). Baykal: ‘Deniz Feneri yolsuzlugu ile AKP siyasetine finance

etmisler…AKP siyasetine karanlik kaynaklardan biri ortaya cikmistir’. Nethaber. Retrieved 20,

April, 2009, from http://www.nethaber.com/Politika

/73957/Baykal-Deniz-Feneri-yolsuzlugu-ile-AKP-siyasetini

Ogun, N. (2007). Turkish Trade Delights. Dynamic Export, November, p. 12-13.

Ozdabak, M. (2009, March 13). We are all Balbay. Hurriyet. Retrieved 15, March, 2009, from

http://www.hurriyet.com.tr/gundem/11199493.asp

Ozgen, M. (2004a, May 14). Developments in the Turkish Media after 1980 and Tabloidisation.

Paper presented at the Communication in the Millennium Symposium, Istanbul, Turkey.

Ozgen, M. (2004b). Press Development and Problems in Turkey (2nd ed.). Istanbul Universitesi

Iletisim Fakultesi Yayinlar.

Radikal. (2009, March 24). Balbay: Notlar montajli ve islenmis. Radikal. Retrieved 25, March,

2009, from http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=

RadikalDetay&ArticleID=927745&Date=24.03.2009&CategoryID=77

Reporters Without Borders. (2008, August 5). Local media continue to be hounded under laws

that need to be changed. Reporters without Borders. Retrieved 2, June, 2009, from

http://www.rog.at /local-media-continue-to-be-hounded-under-laws-that-need-to-

be-changed.html

Reporters Without Borders. (2009, May 5). YouTube completes a year of being blocked in

Turkey. Reporters without Borders. Retrieved 2, June, 2009, from http://arabia.reporters-

sans-frontieres.org/article.php3?id_article=31211

Reuters. (2009, September 8). Turkey government hits media group Dogan with tax fine.

Reuters. Retrieved 12, September, 2009, from http://uk.reuters.com/article

/idUKL815352620090908?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0

Ross, K., & Nightingale, V. (2003). The Audience as Citizen: Media, Politics and Democracy.

Media and Audiences: New Perspectives. Open University Press.

RTUK. (1994). Law on the Establishment of Radio and Television Enterprises and Their

Broadcasts Law No. 3984 of 20 April 1994. RTUK. Retrieved 13, March, 2009, from

http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id = b41eac9a-

bc39-4213-91f3-0d39931c1f1d

Sagir, C. (2009, February 8). Ergenekon investigation to strengthen Turkish Democracy.

Sunday’s Zaman. Retrieved 13, March, 2009, from http://www.sundayszaman.com/sunday

/detaylar.do?load=detay&link=166321

Sansal, B. (2009). Political Parties in Turkey. All About Turkey. Retrieved 13, March, 2009, from

http://www.allaboutturkey.com/parti.htm

Satana, N. (2008). Transformation of the Turkish Military and the Path to Democracy. Armed

Forces and Society, 34 (3). 357 – 388.

Schmitter, P., & Karl, T. L. (1991). What Democracy Is…and Is Not. Journal of Democracy, 2(3).

75 – 88.

Talu, U. (2005). The Media and Democracy used to be like Siblings. Sivil Toplum, 3(9). 94.

Terzis, G. (2008). Journalism education crossing boundaries: De-mainstreaming binary

oppositions in reporting the ‘other’. Journalism, 9(2), 141 – 162. Retrieved 10, March, 2009,

from http://jou.sagepub.com/cgi/content

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

10 of 11



/abstract/9/2/141 [Accessed].

Tunc, A. (2002). Pushing the limits of tolerance. Gazette: The International Journal for

Communication Studies, 64. 47 – 62.

Today’s Zaman. (2008, July 28). Ergenekon civil wing leader is Ilhan Selcuk. Today’s Zaman.

Retrieved 14, April, 2009, from http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&

link=148657

Topuz, H. (2003). Turkish Press History (2nd ed.). Remzi Kitabevi.

Tumgazeteler. (2008). CHP Lideri Baykal: Deniz Feneri, siyasetle yakindan iliskili. Tumgazeteler.

Retrieved 16, June, 2009, from http://www.tumgazeteler.com

/?a=4119167

Tumgazeteler. (2009). Erdogan 3. kez kayinpeder oldu. Tumgazeteler. Retrieved 16, June, 2009

from http://www.tumgazeteler.com/?a=619210

Turkey Daily News. (2001, September 11). EU official issues warning on record tax levy against

Dogan Media Group. Turkey Daily News. Retrieved 12, September, 2009, from

http://www.turkeydailynews.com/news/118/ARTIC

E/1749/2009-09-11.html

Turkey Elections. (2009). Results of 2009 Local Elections. Turkey Elections. Retrieved 2,

August, 2009, from http://www.turkiyesecimleri.com/2009-yerel-secim-sonuclari.php

United Nations. (1948). Universal Declaration of Human Rights. Universal Declaration of Human

Rights. Retrieved 8, June, 2009, from http://www.un.org/en/documents/udhr/

Unver, B. (2004). Colakoglu Redefines the Turkish Media’s Role and Future. Turkish Area

Studies Review, 4. 47 – 48.

Uysal, A. (2008). Media and Religious Reforms in Turkey. Global Media Journal Mediterranean

Edition, 3(1) Spring 2008. 50 – 59.

Uysal, A. (2009). The Language of Inclusions and Exclusions: Media and Social Movements in

Turkey. Global Media Journal (American Edition), 8(14) Spring 2009. Retrieved 10, April, 2009,

from http://lass.calumet.purdue.edu

/cca/gmj/sp09/gmj-sp09-uysal.htm

Yavuz, E. (2007, December 29). Government finished amendment to Article 301. Today’s

Zaman. Retrieved 11, April, 2009, from http://www.todayszaman

.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=130365

About the Author

Nukte Ogun has just completed her Honours degree at the University of Western Sydney

majoring in journalism. In 2007 she undertook the position of staff writer at Dynamic Business

magazine. She has also been a regular contributor to SBS Turkish Radio and Yeni Vatan,

Turkish Newspaper. She is currently the Communications Officer at the Cooperative Research

Centre for Irrigation Futures and freelances for Sydney City Hub and Bondi View.

Contact Details 

E-mail: nukte.ogun@optusnet.com.au

Global Media Journal © 2009

Global Media Journal - Australian Edition - Vol 3:2 2009

11 of 11


