
Global Media Journal - Australian Edition - Media Monitors

1 of 5

 Australian Media Monitor: June 2007

* Telstra

The Sydney Morning Herald reports the Government, and to a lesser extent the Opposition, is finding Telstra’s

broadband campaign ‘unhelpful and counter-productive’. Noting that although the Government’s plan to have

the private sector tender for the job of building and owning a new broadband network is potentially a point of

marketing difference in an election year, they suggest that Telstra is working hard at undermining that plan.

The alternative proposal by Kevin Rudd’s ALP is to fund a similar network, but using Future Fund money. This

article notes that the Government could adopt the same approach but ‘given its historical opposition to state

ownership of commercial enterprises, it would be bigger leap’ (Maiden, ‘Telstra: a pain in neck to all’, Sydney

Morning Herald, 11 June 2007).

* New Shield Laws for Journalists?

It is reported that the Western Australian Government ‘has backed off from its threats to tie its support for

new laws to protect journalists’ sources to the sacking of

The West Australian’s editor Paul Armstrong’. It appears that the threat related to a stoush between the

paper and WA Attorney-General Jim McGinty. The WA Premier rejected the suggestion that the government’s

actions would be tied to any specific individuals or situations, explaining ‘We will make our decisions based on

what is right for the entire profession and making sure that we respect the requirements of the profession and

changing needs’. The West Australian Newspapers CEO Ken Steinke suggested that his paper ‘was probably

not quite as aggressive in criticising the state Government in WA as The Daily Telegraph in Sydney was in

criticising the NSW Government. He also said that the fact that The Western Australian was the only daily

newspaper in Perth meant that politicians tended to focus on any negative stories it carried. (Korporaal, The

Australian, Media and Marketing, 31 May 2007).

These developments at a State level in WA have occurred as the Federal Government introduces shield laws 

for Parliament to consider. The proposed new laws would give Judges a regulated discretion to allow 

Journalists to not reveal the identity of a source. Critics have suggested that in the absence of parallel 

whistleblower laws for public servants, the proposals will be of limited impact (Merritt, The Australian, 24 

May 2007).

* Right to Know Campaign

The uncoordinated Federal and State developments in Shield Laws is occurring as the ‘Right to Know

Campaign’ commences. A coalition of media industry groups has selected the former ICAC and Human Rights

and Equal Opportunity Commissioner Irene Moss to head up an ‘extensive review of free speech in Australia’.

Her inquiry will examine issues such as court-ordered suppression orders, privacy, and restrictions on what

can be reported in the media. The inquiry will also ‘form the basis for a national lobbying campaign’ on behalf of

the media into restrictions on reporting (The Australian, 24 May 2007).

* Community TV

It is reported that the Government’s indecision on how best to move community TV from analog to digital

broadcasting is responsible for a delay in selling the new licence A and B channels (more below on these new

digital channels). This report suggests ‘there is widespread speculation the hitch concerns the five



Global Media Journal - Australian Edition - Media Monitors

2 of 5

metropolitan community stations, which are lobbying hard for a condition to be put in the Channel A sale

documents requiring the eventual licence-holder to carry them’. It appears that the Minister, Senator Coonan,

who ruled out a ‘must-carry’ provision in February, has not been entirely clear on the matter, but a policy

adviser for the Minister is reported as saying there were ‘no plans on changing the must carry provision on

Channel A for Community TV’ (Jackson, The Australian, Media and Marketing, 31 May 2007).

* New Digital Media Report

The Australian Communications and Media Authority have released their second report on how Australians are 

accessing and using digital media. It contains some very instructive data, including that more than 25 per 

cent of all Australian homes accessed video content from the Internet in the past year. It also shows that 

Australians access to broadband Internet doubled in the last 12 months to approximately 51% (ACMA, Digital 

Media in Australian Homes - 2006). Key findings include:

Media penetration

Nationally, 29.6 per cent of households indicated they received Digital Terrestrial TV Broadcasting or
DTTB, more than doubling the penetration recorded in the 2005 study (13 per cent).
DTTB adopter households had higher adoption of subscription television and broadband internet.
Penetration of personal digital hard-drive recorders (PDRs) increased to almost one-fifth of households 
(18.2 per cent), representing an increase since July 2005 (when 4.7 per cent of households had a DVD 
player with hard drive, 1.0 per cent had a free-to-air digital set-top box with hard drive, and 1.0 per 
cent had Foxtel iQ).
Just over one-quarter (26.4 per cent) of households had subscription television, an increase since 2005 
(23.7 per cent), and just over one-half of these households (54.4 per cent) also had DTTB. It is 
estimated that approximately 41 per cent of households had either digital free-to-air or digital 
subscription television.
The internet was connected in 69.3 per cent of households and just over one-half of all households (51.7 
per cent) had a broadband connection, double the number recorded in 2005 (25.8 per cent).

Television ownership

Of the 3,564 display devices used to watch television programs in the sample, 609 (or 17.1 per cent of
the overall ‘stock’) were identified as DTTB-capable, compared with 7.1 per cent in 2005.

Audio-visual content downloading/streaming

One-quarter (25.4 per cent) of respondents said they had watched audiovisual content that had been
streamed or downloaded from the internet or from a mobile device in the last month.
Computer monitors and laptops were mainly used to view such content (22.6 per cent of all 
respondents), followed by mobile phones or personal mobile devices (11.5 per cent), and television 
sets (2.3 per cent).

Digital versus non-digital households

There were differences between households that had adopted, or were planning to adopt, DTTB
compared with other households—largely mirroring the insights from the 2005 study. In homes
without DTTB, there was significantly less subscription television and broadband connectivity
(including watching audio-visual material from the internet).
Non-DTTB households also had: a relatively high incidence of low incomes, and a relatively low 
incidence of high incomes; a lower incidence of children aged under 16 years in their homes; and a 
higher proportion of flats or apartments than free-standing homes or townhouses.

Drivers for DTTB adoption

‘Enhanced picture experiences’ remained the leading reason for DTTB adoption in more than one-third
(36.5 per cent) of adopter households (up from 26.0 per cent in 2005).
Reasons relating to ‘television upgrade or replacement’ increased in prominence to 28.4 per cent (11.0
per cent in 2005).
Problem resolution-oriented reasons such as ‘improved reception or signal’ were cited by 19.6 per cent
(down from 25 per cent in 2005), followed by ‘extra channels, variety and choice’ for 15.6 per cent
(18.5 per cent in 2005). [ACMA, Digital Media in Australian Homes – 2006].

* Seven Media Group and TiVo

This newly refinanced group, a joint venture between the Seven Network and US private equity firm Kohlberg

Kravis Roberts, is ‘taking on pay-television group Foxtel’s dominance of the digital video recorder market’ in

announcing an alliance with the US Nasdaq-listed TiVo digital recorder firm. Seven are saying that the alliance

will also involve new convergent ties to telco interests to explore new interactive business developments.

This will include Internet telephony group Engin, which is partly owned by Seven. It seems the plan is to offer

‘compelling, interactive, free-to-air digital terrestrial TV’ that will also be available to other FTA and

broadband content providers. TiVo is notorious in the US because of its recording and ad-skipping functionality

(Bodey, The Australian, 31 May 2007).

* Media Ownership



Global Media Journal - Australian Edition - Media Monitors

3 of 5

While the government’s new media ownership laws (the Broadcasting Services Amendment (Media

Ownership) Act 2006) were passed in October 2006, they were not actually ‘proclaimed’ (or when the

legislation actually came into force) until 4 April 2007. This proclamation date was expected to follow the

release of more detailed planning arrangements regarding the allocation of datacasting licences, known as

‘licence A’ and licence B’. In the event, the date was not linked to the allocation of these licences as the

Minister had earlier suggested it would be, and appeared, rather, to be conveniently related to the timing of

several refinancing and restructuring deals that were already underway (Crowe, The Australian Financial

Review, 4 April 2007. p.5).

Proclamation of Schedule 2 of the Act, which repeals foreign control rules and amends cross media rules, also

contained new local content requirements for regional radio. The Government put these requirements into

place as part of concessionary arrangements with their own National Party members, who were concerned

about lack of diversity in regional markets. The local content requirements are subject to a review by the

regulator, the Australian Communications and Media Authority (ACMA), the precise detail of which is yet to

be announced. However, at this stage it includes a requirement to broadcast 12.5 minutes of local news per

day. The other element of this so-called ‘local presence’ licence condition for regional commercial radio is that

if certain ‘trigger’ events are set in play, for example, a change in the control of a media group, then the

station must comply with the minimum news requirement, maintain existing levels of staffing and production

resources, and follow certain record-keeping obligations. The first media group affected by the new licence

condition was West Australian Newspapers, when Kerry Stoke’s Seven Media Group crept into a ‘controlling’

position (over 15%) of the group soon after the proclamation date was announced (Tabakoff, The Australian,

‘Media’, 12 April 2007, p.13).

Schedule 1 of the Media Ownership Amendment Act came into force on 1 February 2007. It introduced a

number of key concepts relating to media ownership including prohibitions relating to ‘unacceptable media

diversity situations’ and ‘unacceptable three-way control situations’.

The amendments made in Schedule 3, relating to the allocation of new datacasting channels and other new 

digital TV rules concerning multi-channeling, commence on 1 January 2009. This date is intended to coincide 

with the commencement of Schedule 3 of the Broadcasting Legislation Amendment (Digital Television) Act 

2006.

The dismantling of cross and foreign ownership rules will undoubtedly, over time, lead to industry

consolidation through mergers and acquisitions, and this does not augur well for media diversity in Australia

(Tabakoff, The Australian, ‘Media’, 5 April 2007, p.13). Media ownership is yet to strike the kind of popular

chord in Australian that it did in the US in 2004/2005 (when the repeal of cross media rules was attempted by

the FCC), but this could well be the sequence of events that would do it.

* Licence A and B

Licence A is intended to allow the provision of up to 30 channels of information services. Examples include

government information services, shopping channels, religious channels. There is a controversial caveat that

services operated under this licence do not replicate free-to-air services. Licence B is intended to carry TV

signals to mobile TV handsets (e.g. mobile phones) using the digital mobile technical standard, DVB-H. It

remains to be seen whether the so-called ‘digital action plan’ offers viewers the kinds of diverse content

experiences to lure them to buy digital TVs and set top boxes, and justify switching off analogue channels in

the planned 2010-2012 schedule.

Katherine Sainty (a partner in technology, media and commercial group of law firm DLA Phillips Fox) writes in

The Australian that when these two new national television licences are allocated later this year ‘it represents

an exciting opportunity for consumers, and the fact that each is a national licence ensures rural and regional

consumers will be able to benefit equally’. In terms of content, ‘we know we won’t be getting any more TV like

we see on existing free-to-air and subscription channels, such as dramas, documentaries and news. The

expectation in the market is around “snack TV”: bite size, magazine-style programming that appeals to niche

audiences or is suitable for mobile TV’ (Sainty, The Australian, Media and Marketing, 31 May 2007).

* Register of Media Owners

One of the first steps that needed to occur before the proclamation of the ownership rules, repealing existing 

cross media and foreign ownership laws, was the establishment by Australian Communication and Media 

Authority (ACMA) of a Register of Controlled Media Groups. A new section 61AU of the Broadcasting Services 



Global Media Journal - Australian Edition - Media Monitors

4 of 5

Act 1992 (BSA) requires the register to include the registrable media groups and the controllers of each of the 

media operations in these groups in all commercial radio broadcasting licence areas (the geographical area 

used for the rules). The new law required all commercial radio, datacasting and commercial television 

licensees and publishers of associated newspapers to give ACMA details of all controllers and directors of the 

media operation within five days of 1 February 2007. Separately, controllers (i.e. the specific individuals) 

needed to notify ACMA in writing of all media operations they were in a position to control at that time.

The main purpose of the Register is to track changes in the control of media groups, and to ensure compliance

with the new media ‘diversity’ rules in any transaction they undertake. Media groups entering into

transactions will be required to notify ACMA within five days of becoming aware of the relevant change of

control. Assuming that the transaction does not result in an ‘unacceptable media diversity situation’ (as

defined in section 61AB of the BSA) or ‘an unacceptable three-way control situation’, ACMA will update the

register initially as ‘unconfirmed’, but then has 28 days in which to decide whether to grant ‘confirmed’ status.

These so-called ‘unacceptable three-way control situation’ refer to a cap on separate media groups owning

more than 2 out of 3 of the different media outlets (radio, television, newspapers). Under the new laws the

overall number of outlets is not permitted to be less than 5 separate ‘voices’ or media groups in metropolitan

markets, and 4 in regional markets.

This assessment in based on a new points system whereby if the number of points is already at or below the 

5/4 level, the new laws prohibit transactions that result in a reduction. ACMA has the power to grant prior 

approval to prohibited transactions on conditions which require that media diversity be restored within a 

prescribed period.

The register contributes to these new arrangements by listing all registrable media groups (consisting of two

or more media operations) in each radio licence area in Australia. A registrable media group attracts one point

for its whole group. This is in contrast to an ‘independent media operation’, which itself attracts one point. The

idea is that the register is also used as a resource to advise companies wishing to merge their operations of

the existence of any registrable media groups in the relevant licence areas.

On 30 May 2007 ACMA released a supplementary report in two parts to assist in ‘value-adding’ to the

interpretation and implementation of the register. The so-called ‘Media Diversity Report’ provides a guide to

industry and the community on the number of points in a licence area - an indicator of the level of diversity in

the control of media operations in that licence area. The report lists media operations in the licence areas that

are not part of a media group (i.e. independent media operations), as well as the controllers of those media

operations. ACMA claim that the report will be used to administer the ‘shared content test’ for merging

commercial television operations (under section 61AE of the Act).

* The Media Diversity Report consists of two parts:

Part 1 includes the media groups and other media operations in each licence area, together with
information relating to the ‘shared content test’ and section 38A commercial television licences. It
also contains a guide to the number of ‘points’ in each licence area.
Part 2 is designed to be a useful cross-reference to Part 1 of the Report, providing an alphabetical list of 
the controllers of all media operations appearing in Part 1.

It should be noted that the report only lists commercial radio services, commercial television services and 

associated newspapers. Services that are not subject to the media control rules but which contribute to 

media diversity (including ABC, SBS, community radio and television services and open narrowcasting 

services) and not included.

(ACMA MR 54/2007 ‘ACMA publishes Media Diversity Report’ 30 May 2007)

So what can ACMA do if these laws and regulations are breached? Potentially, ACMA has the power to make 

individuals pay large penalties in the event of non-compliance. ACMA can also direct a person or company to 

take action (including divestiture of assets) to remedy an unacceptable media diversity situation or an 

unacceptable three-way control situation.

* Regional Media

It is reported that the main regional television operator, WIN TV, owned by Bruce Gordon, is ‘proceeding with

its aim of becoming a super-regional television network’ following its agreement to buy Adelaide’s Channel

Nine from Southern Cross Broadcasting. Although its bid for Newcastle-based NBN was defeated after PBL’s

new controllers (Private equity group CVC Asia Pacific) successfully offered $250 million for the station, it



Global Media Journal - Australian Edition - Media Monitors

5 of 5

looks likely to pick up Channel Nine in Perth from Eva Presser’s Sunraysia Television group (Tabakoff, The

Australian, 31 May 2007).

* Digital Action Plan

In order to implement the digital switchover plans, the government has proposed that the Department of

Communications, Information Technology and the Arts (DCITA) will establish a dedicated group, costing

around $17 million over 4 years, to be known as ‘Digital Australia’. That group is tasked with identifying needs

and generally raising awareness of the digital switchover process. Determining the actual details of

implementation of the DAP, including critical dates, is the role of ACMA.

Global Media Journal © 2007


