
Volume 13 Issue 1 – 2019

Young, Sally - Paper Emperors: The Rise of Australia’s
Newspaper Empires, Sydney, UNSW Press, 2019, ISBN 978-1-
742-234984 (pp 672)

Reviewed by Josie Vine - RMIT University

Professor Sally Young’s latest investigation into the history of Australian social
institutions is an uncomfortable read. I don’t mean that in a bad way – Paper
Emperors is meticulously researched and written by a true wordsmith. Its
stories, that read together make up the narrative of Australian newspaper
proprietorship up to 1941, are rollicking good yarns. No, I certainly don’t mean
Paper Emperors is an uncomfortable read in a bad way – it’s just that Young
questions some of journalism’s most cherished myths with such a commitment
to fact, and scholarly rigor that readers can hardly deny her interpretations.
Joining the tomes on newspaper ownership – starting with publications such as
Gavin Souter’s (1981) Company of Heralds, Bridget Griffen-Foley’s (1999) House
of Packer and on to more recent books such as Tom Roberts’ (2015) Before
Rupert – Young’s Paper Emperors fills a gap in the current body of knowledge on
Australian proprietorship. It follows the narrative from its Colonial origins and
through its complex set of commercial and political interrelationships,
encompassing how it could build, and tear down, careers in Australia’s political
and business worlds.

To this end, the book is divided into three clear sections: the foundational
context of the Colonial press; how the major proprietorial players found
themselves in the powerful position that they did and; how these same players
used their power to make and/ or break their friends and/ or enemies –
politicians and criminals alike. In other words, Young’s investigation lifts the lid
on the multifaceted commercial and political interests of the complex and
mesmerizing characters who owned Australian newspapers and who have
shaped its content.

https://www.hca.westernsydney.edu.au/gmjau/


The list of acknowledgements at the start of the book is extensive, and the
biggest names in Australian socio-political history stand out as contributors to
the research underpinning this tome: Tom Roberts; Rod Kirkpatrick, Eric
Beecher, James Curran, Bridget Griffen-Foley, Gavin Souter and Rod Tiffen are
among many of the high-profile scholars. In other words, if readers disagree
with Young, it’s a matter of disagreeing with her historical interpretation, rather
than any omission of fact on her part.

Young starts by debunking some of journalism’s most prominent professional
narratives, most notably that Australia’s earliest journalists – who, admittedly,
were also proprietors – were demanding journalistic freedom, not from a sense
of social or democratic responsibility, or any other Enlightenment-informed
belief, but to further their own self-interested commercial and political
ambitions. Young is fair when she says Australia’s first newspapers were,
indeed, deferential to authority. The nation’s first publication in 1803, George
Howe’s Sydney Gazette and NSW Advertiser, renounced all political discussion
and was edited by the Governor’s own hand. It is also fair to say that political
propaganda came to Australia before journalism ever did, and that Mr. Howe
was a public relations practitioner not a journalist. It’s probably not necessary
for the book to discuss the differences between the two, but that does not
negate the fact that there is a difference.

Young tells the stories of Australia’s earliest journalists who took on the Colonial
authorities to gain journalistic freedom in this country. But her interpretation of
the William Wentworth and Robert Wardell narrative – traditionally a tale about
two young British lawyers sneaking a printing press into Sydney in 1824,
audaciously printing The Australian without ‘prior restraint’, and getting away
with it merely because the Sydney Legislative Council was not yet functioning –
says the pair were motivated by commercial ‘opportunity’ (14). This included not
only press ownership, but also banks and law firms, with each enterprise
supporting the others. Meanwhile, The Hobart Town Gazette’s Andrew Bent –
whose story traditionally is one of an emancipated convict who ‘martyred
himself for a free press’ (in the words of University of Tasmania academic,
Nicola Goc (2011)) – is portrayed as a ‘barely literate’ and unwitting pawn of a
political faction of Van Diemen’s Land. It is somewhat uncomfortable for those
who have championed journalists from the sidelines with rousing cheers of
‘makes your antecedents proud’ (such as the author of this review), to find that
those very same antecedents were, in reality, power-hungry egocentrics, or
passive dupes who were manipulated to support the political ambitions of
others.

In defence of our Colonial journalism antecedents, however, Young does not
explore contextual factors to the extent that they arguably deserve. She portrays
Australia’s first journalists as being associated with ‘groveling deference to
authority’ (19) but does not take into consideration that ‘authority’ in the
Colonial context, not only owned the printing presses, but also financed the
ventures.

Similarly, there is somewhat of a gap left by a lack of discussion about early
journalism’s underpinning Enlightenment-informed philosophy, and what would
appear – in hindsight anyway – as an inherently impracticable endeavor.



Young recognises that early Australian journalists were ‘commercially-minded,
politically-strident’ owners who published anti-authority content merely because
it attracted wider audiences (19), she does not discuss the fact that this intent
was, at the time, so close to Enlightenment-informed thinking that a commercial
ethos can be interpreted as aligned with freedom of the press and freedom of
opinion, albeit heavily focused on John Locke’s (1640) belief in inherent rights to
‘health, liberty and possessions’. At the time, however, it is unlikely that
Australia’s colonial journalists (who were also media proprietors and
entrepreneurs) could have foreseen the paradox in marrying ideological
commitments to property ownership with editorial independence, and the
eventual, and possibly inevitable, calamitous repercussions on the practical
application of freedom of the news media.

Young makes the point that:

As a group, Australia’s first newspaper owners were a
commercially oriented bunch, several of whom also held an
ambition to obtain personal political power. These two
elements set the tone for the Australian press from the
beginning (20).

Here, she touches on the fact that the book isn’t dealing with journalism history
per se, but with the history of newspaper ownership – a distinction which, in
Colonial times, did not exist simply because journalists were proprietors.

Even so, as Young moves her readers out of the Colonial context into turn of the
century Australia, she continues to omit an emphatic discussion on the
distinction between ‘journalist’ and ‘proprietor’. This is particularly notable in
her analysis of the effect the formation of the Australian Journalists Association
(now the Media, Entertainment and Arts Alliance) had on the interpretive
community of Australian journalism. Rather than pointing out that the formation
of a specific union for journalists cast a clear distinction between employees
and employers, Young implies that the organisation – a ‘moderate and discreet
white-collar’ arrangement – and its officials, were ‘entwined’ with the fates of
proprietors. As noted previously, this book is somewhat uncomfortable reading
for a dyed-in-the-wool MEAA member such as the author of this review. And yet
the book is so rigorously researched, and so supported by solid historical
evidence, that one can hardly refute its claims.

Young takes her readers on a journey through the intricate commercial dealings
of some of Australian journalism’s most mythologised historical figures, such as
the first true newspaper mogul, Hugh Denison, who also happened to be a
tobacco manufacturer, racehorse owner and radio pioneer. Denison’s story
involves the elevation of Sydney Morning Herald subeditor Monty Grover who, in
1910, was engaged to convert the failing Australian Star in Melbourne into a
popular Northcliffian broadsheet. The Australian Star was renamed the Sun, and
employed a young, stammering, Keith Murdoch as its Melbourne political
correspondent.



So, it’s not only the myth of Denison and Grover that are laid bare; it’s also that
of Keith Murdoch. As we know, Murdoch went off the London to run Denison’s
United Cable Service in 1915, but on his way, he dropped off to see how the
Anzacs were doing at Gallipoli. The story is that he was asked by Prime Minister
Andrew Fisher to discover why the mail service from the front was so poor but
took it upon himself to spend some time with the troops. Here, a very angry and
disillusioned UK correspondent, Ellis Ashmead Bartlett, gave Murdoch a letter to
smuggle out beneath the censor’s radar, that slammed Sir Ian Hamilton’s
management of the campaign. This letter was, of course, intercepted and
confiscated, but this didn’t stop Murdoch from rewriting every word when he
arrived back in London. The Murdoch narrative has since developed into one of
Australian journalism’s most retold myths about ‘truth-telling’. But Young clothes
the legend in all its factual complexity, from which Murdoch emerges, not as a
journalistic hero, but as an ambitious political animal whose servility to
Northcliffe in the UK, and Prime Minister Fisher in Australia, resulted in his
daring escapade at Gallipoli. And this may be true, but as Philip Knightley wrote
in The First Casualty:

Suspect though Murdoch’s motives may have been, his
report on the bungling at Gallipoli cost a general his job,
contributed to the decision to abandon the campaign, and
confirmed the opinion of the general staff that war
correspondents were dangerous meddlers and that it had
been a mistake to have ever imagined otherwise (Knightley,
2000: p. 106).

It’s an epitaph that any journalist would be proud of.

Post-Gallipoli, Keith Murdoch took over the management of Melbourne’s Herald
newspaper. By 1922, his former boss, Hugh Denison moved into the Melbourne
newspaper market. Because of a secret agreement not to compete with the
Herald in the evening market, Denison then asked his editor, Monty Grover to
design a new morning paper instead. The result was the tabloid Sun News-
Pictorial. Today, the Sun News-Pictorial is known as the Herald Sun.

Two years later, Denison took threw the gauntlet down to the Herald by starting
a second paper, the Evening Sun. There was very little contest with Murdoch’s
seemingly instinctual understanding of readerships. Denison accumulated huge
losses, and his whole newspaper company was sold to the Herald. The rest, as
they say, is history and the Herald and Weekly Times grew to be one of the most
powerful media companies in Australia.

While Young somewhat controversially reinterprets some of journalism’s most
well-known myths, she also provides her readers with brand new stories that
have only been heard in much smaller circles. Such as how media company
News Limited was founded by a covert partnership between a ‘secret and
chronic’ alcoholic journalist and a businessman high up in the mining industry.
Reading through Paper Emperors, you get the feeling that its stories could keep
rolling infinitely.



But Young’s narrative stops at Menzies’ 1941 downfall. Yet we know that the
story of Australia’s paper emperors continues well beyond that. We know there
could be whole volumes on this subject. With the astounding job Young has
done on the first volume, scholars, historians and people who just like a
rollicking good yarn will be looking forward to another from the same author in
the not-to-distant future – no matter how much discomfort it may cause!

About the reviewer

Dr Josie Vine has been teaching into the RMIT University journalism program
since 2006. She specialises in the areas of the ethics and regulation of the
journalism industry, as well as foundational professional disciplinary practice.
After working as a journalist in regional news media for several years, Josie
started her academic career at Deakin University in 2001 and completed her
PhD in 2009. Her research interests include regional news values, Australian
journalism history and culture and the intersections between academic and
journalism ethical ideologies. Josie is currently writing a book on the history of
freedom of the news media in Australia for Palgrave Macmillan, as well as co-
authoring a comparative analysis between newsrooms in Australia and the UK
with Salford University’s Dr Carole O’Reilly for Routledge Publishers.

Email: josie.vine@rmit.edu.au

© Global Media Journal - Australian Edition

mailto:josie.vine@rmit.edu.au



